1 1 1 1 1  

Šiame albume publikuojamos Raudondvario dvaro savininko grafo Henriko Benedikto Tiškevičiaus 1891 – 1898 metų autentiškos nuotraukos iš Gedimino ir Gražinos Petraičių rinkinio.
Per I-ąjį pasaulinį karą B.H. Tiškevičius gyveno Sen Nazero miestelyje prie Luaros žiočių. Vila, kurioje gyveno grafas, per bombardavimą sudegė. Todėl ilgai manyta, kad didžioji dalis grafo nuotraukų negatyvų ir atspaudų pražuvo šio gaisro metu. Apie jo kūrybą buvo sprendžiama tik iš negausių originalų ir jo laikmečio spaudos publikacijų.
19 a. pabaigoje Henrikas Benediktas Tiškevičius jau buvo Prancūzijos fotografijos draugijos ir prestižinio Paryžiaus fotoklubo narys, aktyviai dalyvavo Europos fotografų judėjime. Grafo darbais gėrėjosi daugelio meninės fotografijos salonų lankytojai, tačiau B.H. Tiškevičius kaip fotografas XX a. Europoje buvo žinomas menkai ir prisimintas tik amžiaus pabaigoje, kai Nicephore Niepce fotografijos muziejus 1993 m. įsigijo apie 80 jo nuotraukų originalų.
Todėl galima laikyti stebuklu, kad išliko ir lietuvių kolekcininko Gedimino Petraičio (1956–2021) dėka į Lietuvą sugrįžo unikalus, daugiau kaip penkių šimtų B.H. Tiškevičiaus fotografijų rinkinys. Šio rinkinio nuotraukos ir publikuojamos knygoje „Sugrįžimas. Tarp Lietuvos ir Prancūzijos: du grafo Benedikto Henriko Tiškevičiaus (1852–1935) pasauliai jo XIX a. pabaigos nuotraukose“. Jos darytos 1891–1899 m. Prancūzijoje ir kitose Vakarų Europos šalyse, taip pat Lenkijoje, Lietuvoje bei netoli Nalibokų girios buvusiame Vialos dvare dabartinės Baltarusijos teritorijoje. Vienose nuotraukose grafas fiksavo prabangius rūmų interjerus, dvarų aplinką, aristokratų gyvenimą ir pramogas, keliones, fotografavo savo šeimos narius ir artimus žmones. Kitose gėrėjosi Nalibokų girios gamta, tyrinėjo Zakopanės ir Lietuvos žmonių tipus ir buitį, kūrė menines scenas gamtoje ir savo fotostudijoje. Ir nors vienos nuotraukos turėjo likti šeimos albumuose, o kitos buvo skirtos parodoms ir žurnalams, šiuolaikiniam žiūrovui jos visos įdomios kaip praeities liudininkės.
Knygą parengė tarptautinis kolektyvas – fotografijos istorikas Dainius Junevičius, Sorbonos universiteto profesorius, ilgametis Prancūzijos fotografijos draugijos prezidentas, žurnalo „Etudes photographiques“ redaktorius Michel Poivert ir Lenkijos fotografijos istorikė, žurnalo „Dagerotyp“ vyriausioji redaktorė, Karališkųjų Lazienkų muziejaus direktoriaus pavaduotoja Małgorzata Grąbczewska.

Užsakyti leidinį


>

Norėdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, naudojame slapukus, kuriuos galite bet kada atšaukti. Daugiau apie slapukus.